Laatste 1e loodjes - Reisverslag uit Carloforte, Italië van Bart Zanting - WaarBenJij.nu Laatste 1e loodjes - Reisverslag uit Carloforte, Italië van Bart Zanting - WaarBenJij.nu

Laatste 1e loodjes

Door: Bart Zanting

Blijf op de hoogte en volg Bart

15 December 2016 | Italië, Carloforte

Carloforte - Mahon – Porto Cristo – Cala Mitjana – Ila de Cabrera – Ibiza – Cartagena – Garrucha – Fuengirola

Ondertussen hebben we 2 van de vier gasflessen leeg gekookt. Om goed voorbereid te zijn proberen we in het dorp een plek te vinden ze te vullen of te ruilen. Maar helaas. Na van hot naar her te zijn gestuurd moeten we de zoektocht staken. Onze maat fles is niet standaard. Dat wordt dus zuinig aan doen met de resterende flessen. Frederik was al een aantal dagen ziek. Sliep in een hotel om wat rust te krijgen en hopelijk ook wat gezonder. Vlak voor vertrek voelt hij zich te ziek om aan boord te stappen. Hij besluit zelf om tijdelijk van boord te gaan. Dan uitgeziekt weer ontmoeten ergens op Mennorca. Na afscheid te hebben genomen de koelkast, diesel- en watertanks te hebben gevuld is het tijd om te vertrekken. De oversteek naar het eiland Mennorca. Een tocht van 190nm. Een tocht waar we 2 dagen over gaan doen. Na een relaxte en heerlijke zeiltocht, varen we het kleine pitoreske fjord van Mahon vlak voor de schemering binnnen. Aan beide kanten omgeven door middeleewse verlaten en bewoonde gebouwen. Geklemd tussen laag en hoog land. Na de bocht wordt het middeleeuwse Mahon zichtbaar. Met de de rode en groene boeien loods ik ons veilig binnen. De jachthaven die we hebben geboekt ligt recht voor ons. Hier zullen we uiteindelijk 2 dagen blijven. Wachten op goed weer, verder met de reparaties, opruimen van de laagjes diesel, anti-greese en andere dirt. Na eem aamtal goede dagen besluiten we om naar Porto Cristo te varen. Het plan is om in de late avond rond 2300 te vertrekken, zodat we de een dag later vroeg in de morgen op plaats van bestemming aankomen. In de avond zetten we zeil. Met Mahon gehuld in licht vaar ik ons het goed betonde en verlichte fjord uit. Varend tussen de poortjes van knipperend groen en rood. We bereiken een uur na zonsopkomst de jachthaven van Porto Cristo. Hier schrikken we van de hoge prijs om een dagje te kunnen liggen. Daarom wordt het besluit al snel genomen om als het weer het toelaat 's avonds laat te vertrekken. Zodat we het maximale halen uit de rib uit ons lijf. Een klein baaitje, Cala Mitjana, met uitzicht op een koningklijk landgoed wordt de ankerplek. Met Frederik hebben we afgesproken dat we elkaar hier weer ontmoeten. Dus onder het excuus van voorwaartse verkenning zetten ik Mike, Conor en Jonas met de dinghy koers naar het land. De landingplaats lijkt wel het privéstrand van de koningklijke familie. We kunnen zo de tuin in lopen als we willen. Stiekem verkennen van koningklijk grondgebied. Als we worden aangesproken door de tuinman worden vriendelijk van informatie voorzien hoe we aan de andere kant kunnen komen om onze vriend op te kunnen pikken. Na een gelukkige hereniging varen we de volgende morgen naar het natuurgebied Ila de Cabrera.

In de baai van het eiland is het alleen mogelijk om je vast te maken aan een boei. Het kan hier volgens de verhalen in het hoogseizoen zo druk worden dat minimaal 20 dagen van te voren een mooring moet worden geboekt. Als wij de baai in draaien verwachten we zelfs in het laagseizoen op zijn minst een aantal andere boten te zien. Echter zijn we de enige. Alle keus voor een boei. De wal moet worden bereikt met een kleine trip in de dinghy. Een klim naar het fort levert veel wegschietende lizzards op. Het is nu niet voor te stellen hoe is het is als het vol is met toeristen. Nu we de enige zijn nemen we bijna de hele bar over. De enige andere bezoekers is de politie die hier zijn koffie en sandwiches komt halen. Na 2 dagen genieten van rust, ruimte en zon moeten we helaas weer naar de volgende bestemming gaan. Na een dag varen komt Eivissa in zicht. Gelegenheid voor de boys om zich te laven aan het uitgaansleven. De bass en de muziek is vanaf de boot goed te horen. Afkomstig van de bars en restaurants in de haven. Een vluchtige blik over de kade levert een goed beeld. Hier ligt voor miljoenen aan varend speelgoed. De historische binnenstad is leeg. Nu de toeristen weg zijn is veel gesloten. Een wandeling naar het kasteel levert een mooi uitzicht. Vergezicht over zee, de baai de stad en het achterland. Cartagena is anderhalve dag varen. Heerlijk met 7 knopen varen de golven. Een zeiltocht uit de boekjes. Het enige probleem is dat door het schuin gaan water door het dek naar binnen kan lekken. Dus vochtig geurende bedden. Een natte binnenwand. Om het te kunnen drogen en voor altijd de oorzaak te vinden wordt de binnenplaat van de muur geschuurd. Het uitzicht aan de andere kant is om naar huis te schrijven. De weeiige lucht voorspelde al niet veel goeds. Schimmel heeft kans gezien om de binnenkant over te nemen. Een mooie kolonie gespikkelde fungus. Proberen om de ruimte te ventileren en schoon te maken. Voor nu laten we de bedden en muren drogen. Om klaar te zijn voor de grote schoonmaak in Fuengirola. Hier nemen wordt de fungus keihard bestreden met chloor. Voordat we hier aan toe zijn moeten we eerst wel in Fuengirola aankomen. Het is een keuze tussen in één keer door te varen of even te stoppen voor de nacht in een klein baaitje. Afhankelijk van het weer. Want een nieuwe storm lijkt al weer in aantocht. Voorspellingen geven aan een oostenwind van 25 tot 30 knopen. Als we eenmaal motorend bij de baai aankomen wordt besloten om door te varen. Voor nu geen reden om acht nachtelijke uren te besteden in een kleine baai, als we nu lekker kunnen doorvaren. Een goede beslissing want in de morgen steekt de wind op. Onder een opgaande zon, dolfijnen, besneeuwde bergtoppen kunnen de zeilen worden gezet. Een heerlijke voor de windse koers maakt een goede afsluiter voor leg 1 van de grote trip.

Uit eten, tahiti bar, poolen afscheid nemen.

Stats: 2200 nm gevaren waarvan 50/50 zeilen vs motor

• 15 December 2016 - 15:21

Harm Albert:

Zucht, jaloers. Stoer verhaal Bart.
    Kan je voor de grote oversteken ook eetbare schimmels kweken achter die wand?
    En fijn om bericht te hebben dat jullie op de Canarische Eilanden zijn aangekomen.

• 15 December 2016 - 15:34

Bart Zanting:

Mooi, mooi, mooi!

• 15 December 2016 - 19:46

Oma Gerda:

Wat fijn dat je een mail stuurde en vertelde dat jullie veilig in Gran Canaria zijn gekomen.
    We genieten van je verslagen.
    Zoen ook van opa natuurlijk oma Gerda

• 16 December 2016 - 14:11

Oma Olga:

Wat weer een mooi en uitgebreid verslag ik geniet ervan om het te lezen en vaar dan ingedachten mee.geniet van het avontuur ik vind je geweldig!!! Liefs oma Olga

• 16 December 2016 - 18:38

Antonet:

Ik zie je tocht goed voor me, zoals je het beschrijft! Je staat iedere dag weer voor verrassingen he? Geniet van de kerstsfeer aan boord. Misschien kun je tijdens de kerst Skypen??? Veel lieve groeten!

• 17 December 2016 - 18:31

Loes:

Ha Bart, heerlijk om van je reis te mogen meegenieten, klinkt echt goed en zeker avontuurlijk. Hebben jullie het samen ook goed in de kleine behuizing en dan ook nog met schimmels? Lekker door dobberen zou ik zeggen, liefs Loes

• 19 December 2016 - 11:08

Hans Platenkamp:

Wát een beeldend verslag Bart. Dank je voor dit cadeautje dat ik zo met je mee kan reizen. zon, zee, landschap en schimmel wat wil een mens nog meer. Zo'n gek idee dat je nu al zo ver weg bent. Goede vaart schipper en fijne feestdagen en jaarwisseling.
    Hans

• 22 December 2016 - 17:06

Janine & Frank:

Ha die Bart!
    Wat een mooi verhaal! Het leven als schipper lijkt te bevallen..
    Niet zeeziek? Succes met de fungi, maak er een lekkere pasta van! Hier hadden we ook last van schimmels op 5dec!
    Goeie reis, we kijken uit naar je volgende verhaal!

Groetjes, Janine & Frank

• 01 Januari 2017 - 09:07

Heleen:

Een heel goed 2017 gewenst met zon, wind en veel mooie indrukken

• 06 Januari 2017 - 20:16

Jack En Loes:

Heee Bart,

Een heel goed 2017 namens Loes en mij (ja ja we weten het we zijn weer eens rijkelijk laat hiermee maar we moesten koken voor je ouders dus zijn al maanden druk hiermee).
    Hier zitten we op de bank schaatsen te kijken tevens hebben we voor het eerst sinds tijden een beetje vorst en gaan volgens het KNMI een "code oranje, ramp weekend" tegemoet ofwel het wordt mooi weer met sneeuw en een paar graden onder 0. Waarschijnlijk krijgen we hier het advies allemaal binnen te blijven in verband met de extreme weersomstandigheden.
    Ik vermoed dat het KNMI advies aan jou zou zijn aan land te blijven omdat de zee waterig is en golven kent. Goed verhaal trouwens, kan met zich meten met onze rijke historie van zeil reisverslagen van gouden eeuw tot en met de reis van de Beagle.
    Hoe is het trouwens om met de anderen op zo'n notedopje te zitten zonder veel privacy en veel zee. Kunnen jullie het een beetje met elkaar vinden?
    En nu de grote oversteek begreep ik Bahama's here you come!
    Alvast succes man.
    Groetjes,