1e lange tocht Falmouth (Eng.) - Madeira (Port - Reisverslag uit Funchal, Portugal van Bart Zanting - WaarBenJij.nu 1e lange tocht Falmouth (Eng.) - Madeira (Port - Reisverslag uit Funchal, Portugal van Bart Zanting - WaarBenJij.nu

1e lange tocht Falmouth (Eng.) - Madeira (Port

Door: Bart Zanting

Blijf op de hoogte en volg Bart

11 Juli 2016 | Portugal, Funchal

Vanuit Falmouth, Verenigd Koninkrijk nonstop in 14 dagen gezeild naar de hoofdstad van Madeira Funchal. Afstand: 1536 zeemijl. 11/07/2016 tot 25/07/2016

Deze tocht begint met een telefoontje vanuit Engeland. Jay Barret had mijn profiel gezien op een crewsite. Hij had nog bemanning nodig voor zijn tocht naar Madeira. Met de vraag of ik hem wilde vergezellen. Aangezien ik meer zee/oceaan zeilervaring zoek, was dit een mooie kans. Dus heb ik ja gezegd. Na een mooie dag reizen. Vliegend van Schiphol naar Birmingham naar Newquay. Vandaar de bus door het pittoreske Cornwall naar de havenplaats Falmouth. Daar aangekomen bij het havenkantoor opgevangen door Jay. Om samen in de bijboot naar het zeilschip te varen die voor anker in de haven ligt. Waar op de boot zijn zus Sarah met koffie zit te wachten. Eindelijk ontmoeten we elkaar en komen tot de conclusie dat het een gezellige tocht gaat worden.

We moeten nog een paar dagen in de haven wachten op beter weer (anders komen we wel heel snel in een windstilte terecht). En dan op maandag gooien we de trossen los. De zeiltocht gaat beginnen. Langzaam verdwijnt de kust van Cornwall achter de horizon. Wetende dat de volgende zichtbare kust de kust van Madeira gaat worden. Het verkeer wordt schaarser totdat we om de drie dagen pas weer schepen zichtbaar zijn op de horizon. Varend tussen dolfijnen en walvissen. Het voelt alsof ze af en toe komen checken hoe het met ons gaat. Van windstille dagen tot aan windkracht 6/7 over het dek. Na twee weken water, water en nog eens water, verschijnt aan de horizon de eerste vuurtoren van Madeira. Het eerste teken van land. Langzaam word het licht helderder. Een tweede vuurtoren wordt zichtbaar. Verlichte steden die de bergachtige contour weergeven. Met 7-10 knopen zeilen we op het eiland af. Totdat we in de luwte van Madeira terecht komen. Zeilen weg, motor aan. Op de motor naar de haven van Funchal. Waar we vlak buiten de haven goedkoop kunnen ankeren. Snel door de douane. En dan na twee weken weer een warme douche.

Foto's: https://www.flickr.com/photos/bzanting/albums/72157672248059310